Bezpieczeństwo na drogach. W ostatnich latach tak wiele się o nim mówi, bowiem z roku na rok wzrasta liczba samochodów na polskich drogach, co przekłada się na liczbę wypadków. W Polsce, na sto wypadków życie traci średnio dwanaście osób. Dlatego trzeba robić wszystko, by tak często poruszana wszędzie kwestia bezpieczeństwa drogowego przestała być jedynie teorią.
Lustereczko, powiedz przecie...
Dużym zagrożeniem dla bezpiecznego poruszania się samochodem po drodze jest , tzw. „martwy punkt”.Terminem tym określa się miejsce nieco z tyłu i boku naszego samochodu, którego nie można zobaczyć w lusterkach. Okazuje się, że martwych punktów nie ma! Wystarczy tylko dobrze ustawić lusterka. - Często się zdarza , że w naszym samochodzie jest pęknięta szyba lusterka powstałe na parkingach lub przy wymijaniu się samochodów na wąskiej drodze. Tak uszkodzona szyba lusterka może spowodować , że niewłaściwie ocenimy odległość od innego samochodu lub pojawi się martwa strefa , która ogranicza widoczność - mówi Marek Godzieszka, Dyrektor Techniczny Auto-Boss.
Kierownica
Poprawne trzymanie kierownicy. Wielu osobom kwestia ta może się wydawać błaha. Nic bardziej mylnego! Jednym z podstawowych warunków bezpiecznej jazdy jest prawidłowe trzymanie kierownicy. Powinna być trzymana w taki sposób, by dawała prowadzącemu możliwość pełnej kontroli nad kierunkiem skrętu kół. Wymaga to jednak zajęcia prawidłowej pozycji w fotelu. Plecy kierowcy powinny przylegać do fotela, a ręce powinny być lekko zgięte w łokciach. Do najczęstszych błędów zalicza się między innymi: trzymanie kierownicy jedną ręką lub trzymanie za inną część niż środkową. Oczywiście błędów tych jest dużo więcej, bowiem kierowcom pomysłów nie brakuje. Pamiętajmy, by stosować się do podstawowych zasad bezpieczeństwa. Od ich przestrzegania zależy nie tylko nasze, ale i życie innych uczestników ruchu drogowego.
Zbieżność
Zbieżność powinna być kontrolowana i ewentualnie ustawiana raz w roku. Pomijając aspekt ekonomiczny, czyli wcześniejsze zużycie opon pozostaje jeszcze kwestia bezpieczeństwa. Jeżeli opona będzie mocno „wycinana” od wewnątrz, to możemy nie zauważyć w porę , że opony w samochodzie nie są już bezpieczne. Ponadto niedopuszczalne jest, aby kontrować możliwe ściąganie samochodu na boki. Należy pamiętać , że ustawienie zbieżności nie należy do standardowej obsługi podczas przeglądu i dlatego należy tą usługę zgłosić dodatkowo.
Prędkość i zasada ograniczonego zaufania
Do większości wypadków w ogóle by nie dochodziło, gdyby nie brawura i nadmierna prędkość . Należy zwracać również uwagę na sytuację drogową (warunki, natężenie ruchu). Czasem lepiej zwolnić, ustąpić nawet jeżeli mamy na drodze pierwszeństwo, niż narażać się na kolizję z „piratem” drogowym.