85% Polaków nie zauważa różnicy pomiędzy smakiem masła i margaryny na kanapkach1 - wynika z badania przeprowadzonego w ramach kampanii „Poznaj się na tłuszczach”. Celem badania było sprawdzenie preferencji masło vs. margaryna oraz wiedzy Polaków na temat wspomnianych produktów do smarowania pieczywa.
Nowoczesność kontra tradycja
Polacy deklarują, że w codziennej diecie przestrzegają podstawowych zasad zdrowego żywienia6, w praktyce jednak o wyborze spożywanych produktów w dużej mierze decydują wyobrażenia na ich temat. Organizatorzy kampanii „Poznaj się na tłuszczach” postanowili sprawdzić jak postrzegane pod tym względem są masło i margaryna.
Margarynie przypisywano takie cechy takie jak nowoczesność, dynamiczność, a także prozdrowotność i funkcjonalność. Masło kojarzone jest z tradycją, spokojem i stonowaniem. Mówiąc o walorach fizycznych obu produktów do smarowania pieczywa, badani wskazywali na prostotę składu masła i rozbudowany skład margaryny. Masło postrzegane jest jako trudne a margaryna łatwa w rozsmarowaniu. Nadal jednak wiele osób często błędnie obawia się o to, że drugi z wymienionych produktów jest zbyt mocno przetworzony.
fot. panthermedia
Wysokiej jakości margaryny zawierają do ok. 82% tłuszczów pochodzących z olejów: rzepakowego czy słonecznikowego. Większość współczesnych margaryn jest też wytwarzanych w oparciu o recepturę eliminującą tłuszcze trans, których tak bardzo się obawiamy. Wybierając masło również warto zwracać uwagę na zawartość tłuszczu - prawdziwe powinno składać się z 82% tłuszczu mlecznego. Dlatego w przypadku wyboru obu ze wspomnianych produktów do smarowania pieczywa warto czytać etykiety i zwracać uwagę na skład – dodaje ekspert kampanii „Poznaj się na tłuszczach”, dr Agnieszka Jarosz z Instytutu Żywności i Żywienia.
Więcej informacji o kwasach tłuszczowych oraz ich znaczenia dla zdrowia na stronie www.poznajsienatluszczach.pl